سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دو تن در باره من تباه گردیدند ، دوستى که ازحد بگذراند و دروغ بافنده‏اى که از آنچه در من نیست سخن راند ] و این مانند فرموده اوست : که [ دو تن در باره من هلاک شدند دوستى که از حد گذراند و دشمنى که بیهوده سخن راند . ] [نهج البلاغه]
کتاب و کتابخوانی
 
4 فایده کتاب و کتابخوانی در کودکان و نوجوانان

در زمینه کتاب و کتابخوانی توصیه های بسیاری شده است و از فواید و مزیت های کتاب و مطالعه در رسانه ها و سایت ها و کتاب ها بی شمار نوشته شده است . اما آیا می دانید مطالعه کردن چه تأثیراتی بر روی کودکان و نوجوانان دارد؟ بدیهی است که درصورتیکه فرد از کودکی با دنیای کتاب و کتابخوانی آشنا شود در بزرگسالی نیز میل به خواندن کتابهای مختلف در او افزایش می یابد . اما فواید دیگر کتابخوانی در کودکان و نوجوانان چه می باشد؟

 



      


1- پایداریِ عادت به مطالعه در کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی

همانطور که در بالا اشاره ای کوچک به این نکته داشتیم ، دانشمندان عقیده دارند عادت و پایه ی علایق هر فردی در کودکی و نوجوانی او شکل می گیرد . بنابراین مطالعه و آشنایی با دنیای کتاب در سنین پایین ، باعث علاقه فرد به کتاب و مطالعه در بزرگسالی دارد . حضرت علی "ع" نیز می فرماید : (بهترین چیزی که نوجوانان باید یاد بگیرند سلسله کارهایی است که به هنگام بزرگسالی به آن نیازمند خواهند بود.)

 

2- مطالعه زمینه ساز تفکر و خلاقیت کودک

مطالعه کتاب ها و داستان های مختلف در کودکان باعث درگیر شدن ذهن او برای یافتن پاسخ برخی سوالاتش شده و می تواند قوه تخیل و خلاقیت و تفکر را در وی پرورش دهد .

 

3- پیشرفت تحصیلی کودک

مطالعه غیردرسی نیز می تواند به رشد تحصیلی کودک کمک شایان توجهی کند! زیرا کودک با مطالعه در هر زمینه ای می تواند با چیزهای جدید آشنا شود که باعث افزایش سطح اطلاعات عمومی وی شده و در دوران تحصیل نیز به پیشرفت وی کمک کند . مطالعه در هر زمینه ای که باشد ، باعث پرورش ذهن کودک شده و به یادگیری سایر مطالب بخصوص در دوران تحصیل سرعت بیشتری می بخشد .

 

4- شناخت بهتر الگوها

کودکان و نوجوانان برای موفقیت در زندگی نیازمند الگوهای مشخصی می باشند و کتابخوانی می تواند کودک را در راه تشخیص الگوی مناسب یاری کند . با مطالعه معیارهای ذهنی کودکان برای انتخاب الگوهای خود تغییر یافته و می توانند انتخاب درست تری نسبت به سایرین داشته باشند .

 




کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط saeed 96/6/11:: 7:48 صبح     |     () نظر