سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند، بنده ای را دوست بدارد، او رابا عبرت ها پند می دهد. [امام علی علیه السلام]
کتاب و کتابخوانی
 
10 تکنیک موثر برای تندخوانی

درصورتیکه اهل کتاب و کتابخوانی هستید ، بهتر است که با قواعد و تکنیک های تندخوانی آشنایی داشته باشید . در ذیل 10 تکنیک موثر برای تندخوانی آورده شده است که باهم به آنها می پردازیم؛




1- توقف چشم ها را هنگام مشاهده سطور کاهش دهید.

حتماً می دانید که برای تمرکز بیشتر گاهس مکث و توقف روی سطور لازم است. اما میزان توقف چشم ها روی سطور در افراد کندخوان معمولاً 7 بار می باشد که برای تندخوانی توصیه می شود این مکث ها به 3 بار در هر سطر کاهش پیدا کند.


2- کلمات را دسته بندی کنید .

ما با بهم پیوستن حروف به کلمات می رسیم و باید چشمان خود را عادت دهیم به اینکه کلمات را دسته بندی کرده و با آنها جملات را بسازند . پس از کسب این مهارت ، با دسته بندی جملات می توانید به پاراگراف ها برسیم . اینگونه چشم نیازی به مکث و توقف نخواهد داشت و با سرعت از جملات و پاراگراف ها خواهد گذشت.


3- به عقب بازنگردید.

اکثر افراد عادت دارند به اینکه پس از خواندن چند سطر یا پاراگراف ، مجدداً به عقب بازگشته و سطور قبل را بخوانند. این کار هیچ کمکی به شما نمی کند جز اینکه سرعت مطالعه شما را کاهش داده و زمان شما را هدر دهد.


4- هدفمند مطالعه کنید.

از پیش تعیین کنید که با مطالعه کتاب به دنبال چه چیزی هستید . اینگونه می توانید براحتی از نکات غیرضروری عبور کرده و آنها را نادیده بگیرید.


5- فقط کلمات کلیدی و اصلی را بخوانید و از باقی مطالب عبور کنید .


6- با صدای بلند مطالعه نکنید.

حتماً این موضوع را شنیده اید که مطالعه با صدای بلند بسیار کندتر و خسته کننده خواهد بود . زیرا علاوه بر چشمان شما ، لب هایتان نیز درحال فعالیت خواهند بود . همچنین در هنگامی که شما بلند مطالعه می کنید مجبورید تمام کلمات و جملات را بخوانید و این با تکتیک های تندخوانی منافات دارد .


7- محیط مطالعه را آرام کنید .

هرچیزی که باعث برهم زدن تمرکزتان می شود را از محیط خارج کنید .


8- واژه بیاموزید .

هر اندازه دایره واژگان شما افزایش یابد ، بهتر و راحت تر می توانید از کلمات در موتون مختلف عبور کنید و با سرعت بیشتری مطالعه کنید .


9- تمرین کنید .

تندخوانی تنها با تمرین زیاد می تواند بهبود یابد . پس تا می توانید به تمرین تندخوانی بپردازید . در ابتدا از کتابهای ساده تر شروع کنید . کتابهایی که به خوبی با کلماتش آشنایی دارید .


10- تمرکز کنید .

برای مطالعه تمرکز لازم است . برای تندخوانی چندبرابر مطالعه عادی ! پس حتماً سعی کنید با تمرکز بیشتری مطالعه کنید .


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط saeed 96/8/14:: 9:37 صبح     |     () نظر